Tværfaglige samarbejdspartnere i Dagtilbud Østerådalen

Indsatspædagog i Dagtilbud Østerådalen

Indsatspædagogen varetager problemstillinger angående børns trivsel og udvikling i børnehaven som kræver en flexindsats.

Flexindsats er en tidlig forebyggende fleksibel indsats, som kan tilknyttes grupper af børn og enkelte børn. Varigheden per flexindsats er max 3 måneder.

Samarbejdet mellem indsatspædagogen og børnehaven skal understøtte en øget kvalitet i børns læringsmiljøer og børnefællesskaber med fokus på barnet og børnegruppens trivsel, udvikling og læring.

Sprog og integration Aalborg kommune

Sprog- og integrationsmedarbejdere har kompetence og uddannelse inden for almen sprogtilegnelse, sprogtilegnelse med dansk som andetsprog og vejledning af medarbejdere i dagtilbud.

Flersprogede medarbejdere støtter tosprogede børn i børnefællesskabet på såvel dansk som modersmål.

Børneterapeutisk team Aalborg kommune

Børneterapeutisk team består af fysioterapeuter og ergoterapeuter, som bidrager med en sundhedsfaglig viden.

Indsatsen retter sig mod børn med motoriske, sansemæssige og kognitive udfordringer, der vanskeliggør deltagelsesmuligheder i aktiviteter i hverdagen.

Undersøgelser, observationer, vejledninger og træning bidrager til, at barnets nære omsorgspersoner får kvalificeret hjælp til at støtte barnet med udfordringerne.

Sundhedsplejerske i Tværfagligt team

Sundhedsplejerske i Tværfagligt team arbejder ud fra en sundhedsfaglig tilgang, med grundlæggende viden om børns trivsel, sundhed, sygdom og hvornår der skal reageres på mistrivsel. Herunder udfordringer i forhold til kost, renlighed, søvn og motorisk udvikling.

Sundhedsplejerskerne har viden om tilknytningsadfærd og adfærdsmønstre mellem børn og forældre og kan rådgive i forhold til familie dannelse, dynamik og udfordringer heri.

Fødselsdepression og samtaler herom varetages af sundhedsplejersken.

Socialrådgiver i Tværfagligt team

Socialrådgiver i Tværfagligt team har en forståelse af barnets trivsel ud fra et helhedssyn på familiens livsvilkår, helbredsmæssige vilkår, tilknytning til arbejdsmarkedet, økonomi og sociale problemer.

Identifikation af hvilke dynamikker i familien som har indflydelse på barnets trivsel, i hjemmet og børnehaven, har socialrådgiverne erfaring med. For eksempel familier hvor der er konflikt, dårlig stemning mellem forældre, skilsmisse med mere.

Socialrådgiverne kan vurdere om barnets mistrivsel, er af en karakter der kræver underretning til familiegruppen.

Psykolog i Tværfagligt team

Pædagogerne i tværfagligt team arbejder ud fra et helhedssyn i forhold til inddragelse af viden om barnets udviklingsområder med fokus på forældreinddragelse og familie dynamik.

Indsatsen består af pædagogiske observationer i hjemmet og børnehaven. De har en specifik rolle i udarbejdelse af pædagogiske/psykologiske undersøgelsessager.

Pædagogerne er uddannet i og har erfaring for anvendelse af Dansk Pædagogiske Udviklingsbeskrivelse o-6 år (DPU), International Child Development Program (ICDP), tryghedscirklen, mentalisering samt inklusion af børn i udsatte positioner.

Talepædagog i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning

Talepædagogen yder faglig vejledning til børnehaven med henblik på at styrke inklusion og specialpædagogiske indsatser for eksempel gennem kvalificering af sprogvurderingerne, kursustilbud til pædagogisk personale og opstart af netværksgrupper. alepædagogerne kan tilbyde indsatser til grupper af børn.

Med følgende udfordringer:

• Stamme
  • Fonologi
  • Hørelse.

Gruppeforløb foregår i tæt samarbejde mellem børn, forældre, pædagogisk personale og talepædagoger. I komplekse sproglige problemstillinger indgår talepædagogerne i samarbejde med forældre og pædagogisk personale omkring det enkelte barns sproglige vanskeligheder.

Talepædagogerne kan her foretage udredninger af barnets vanskeligheder, således der kan laves handleplan for det videre arbejde.

Vejledningsforløb til forældre og pædagogisk personale varetages ligeledes af talepædagogen.

Talepædagogerne tilbyder hørepædagogisk rådgivning og stemmepædagogisk rådgivning.

Psykolog i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning

Psykologen kan inddrages kalenderåret før skolestart, når der ønskes en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV) af et barns specialpædagogiske behov, så barnet kan få den rette støtte i skolestarten.

Psykologerne tilbyder sparring til det pædagogiske personale samt forældrene, hvor det kan være relevant at udarbejde en Pædagogisk Psykologisk Vurdering (PPV) forud for skolestart.

Skolens ledelse kan i samarbejde med forældrene anmode psykologen om udarbejdelse af en Pædagogisk Psykologisk vurdering forud for skolestart. Derfor er det afgørende, at børnehaven og forældre inddrager skolens ledelse i deres bekymringer omkring et barns skolestart.