Mad og måltider

Læring, nærvær og hyggelig atmosfære ved måltidet

Måltider skaber grobund for god ernæring til vækst og udvikling.

Gode spisevaner, en hyggelig atmosfære og socialt fællesskab prioriteres. Ved måltidet italesættes, hvem der skal lege sammen på legepladsen for at styrke relationerne.

Børnenes spisepladser bestemmes ud fra relationer og andre hensyn. Vi prioriterer at spise i mindre grupper, dette bidrager ligeledes til relations arbejdet og til den hyggelige stemning.

Sund og ernæringsholdigt mad er noget vi opfordrer til, da det har stor indflydelse på barnets trivsel, energi til leg og udvikling. De medbragte madpakker giver Jer forældre et overblik over barnets appetit, da I altid kan følge med i, hvad barnet har spist.

Barnet medbringer selv formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad

Dagens måltider:

• Formiddagsmad (en mad, frugt mv. fra madkassen) kl. 9.00-9.30
  • Frokosten (madkasse) kl. 11 – 11.30
  • Eftermiddagsmaden som Café - her spiser vi på én stue (frugtpose) kl. 14

Vi begynder formiddagsmad og frokost med "gumletid". Her anvender vi timetimer, hvor vi sætter uret til 5 minutter, hvor alle børn får mulighed for ro til at komme godt i gang med måltidet.

Økologisk mælk tilbydes til formiddagsmaden, og der serveres vand til alle måltider.