Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læreplan

Sammenhæng skaber vi mellem det pædagogiske læringsmiljø, de 6 læreplanstemaer og det fælles pædagogiske grundlag

Vi tilrettelægger læringsmiljøet, så der både er vokseninitierede aktiviteter og mulighed for spontane børneinitierede aktiviteter.

Pædagogiske læringsmiljøer hos os vil sige:

  • Små hyggehjørner med tæpper på gulvet og legetøj placeret på en indbydende måde.
  • Finmotorisk konstruktionslegetøj som kan foregå på gulvet eller ved bordet for eksempel plus-plus og Lego.
  • Kreative aktiviteter ved bordene som styrker finmotorik og fantasi for eksempel at tegne, klippe og perler.
  • Fysisk aktive lege inde eller ude for eksempel kælder, ”Den lange gang” og legepladsen.

Læringsmiljøerne indbyder til leg og kreativitet ud fra et hensyn til børns forskellige forudsætninger og giver børnene gode betingelser for læring og udvikling.

Læreplanen består af 6 temaer

Læreplanstemaerne sættes i forhold til det pædagogiske læringsmiljø, ud fra et fokus på at skabe inkluderende børnemiljøer.

De 6 læreplanstemaer

  • Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab

Meningsfulde og udviklende hverdagsrutiner præger hele dagen, og vi arbejder didaktisk og refleksivt for at justere læringsmiljøerne så de tilpasses den aktuelle børnegruppe.

Fælles pædagogiske grundlag

Det fælles pædagogiske grundlag består af 9 elementer, som er centrale i arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud.

Det fælles pædagogiske grundlag

  • Barnesyn
  • Dannelse og børneperspektiv
  • Leg
  • Læring
  • Børnefællesskaber
  • Pædagogisk læringsmiljø
  • Samarbejde med forældre om børns læring
  • Børn i udsatte positioner
  • Pædagogisk læringsmiljø med sammenhæng til børnehaveklassen

Faglige overvejelser tager udgangspunkt i de ovenstående 9 elementer, når vi arbejdet med at justere læringsmiljøerne.

Evalueringskultur

Refleksioner præger i høj grad de læringsmiljøer vi tilbyder børnene, gennem didaktik (planlæg, udfør, evaluer) justerer vi så praksis passer ud fra den aktuelle børnegruppe.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.