Positiv bekræftelse giver mod på nye udfordringer og styrker social udvikling

Pædagogiske overvejelser, tilgang og dagligdag

Opmærksomhed på at understøtte det enkelte barns og børnegruppens trivsel, udvikling, dannelse og læring er i højsædet. Det pædagogiske læringsmiljø er tilstede hele dagen fra det første Goddag til det sidste Farvel. Vi arbejder målrettet ud fra, at Det pædagogiske læringsmiljø er et nøgleord i vores planlægning og praksis, hvorfor det er et ord vi anvender helt naturligt i vores samarbejde. Vi zoomer ud og ser på miljøet omkring barnet/børnegruppen – justeringer af miljøet er altid et voksenansvar.

Demokratisk dannelsessyn

Som en del af et demokratisk dannelsessyn er vi meget bevidste om at inddrage børnenes perspektiver, hvorfor vi indgår i dialoger med børnene, stiller åbne spørgsmål og sætter ord på det der sker i hverdagen i forbindelse med såvel pædagogiske planlagte aktiviteter, spontane og børneinitierede aktiviteter samt daglige rutiner med børnene som frokost, oprydning mv. Når barnet slutter i Gug Børnehave, skriver de voksne et personligt bevidningsbrev. Her står der, hvilke særlige karaktertræk vi ser ved barnet. Barnet i forhold til andre børn. Hvad vi vil savne, når barnet stopper. Disse tiltag er inspireret af den narrative tilgang (Michael White, Barbara Myerhoff).

Omsorg og inklusion er vigtige værdier

Børnenes værdisæt arbejder vi med, ved at tage udgangspunkt i de 4 værdier fra ”Fri for Mobberi”:

tolerance, respekt, omsorg og mod.

• Tolerance er at se styrken i forskellighed og acceptere andre som de er.

• Respekt er at tage hensyn til andre og behandle dem ligeværdigt.

• Omsorg udviser vi ved interesse, medfølelse og hjælpsomhed over for andre.

• Mod betyder at turde sige fra, når egne eller andres grænser overskrides og at turde invitere andre ind i legen.

Den positive tilgang og positiv bekræftelse præger samspillet, når barnet øver de sociale spilleregler. Vi italesætter, når et barn inkluderes i legen eller bliver trøstet af et barn.

Den værdifulde leg

I barndommen har legen en værdi i sig selv og den legende tilgang er en gennemgående del af dagligdagen i Gug Børnehave. Vi vurderer løbende, om det er nødvendigt at rammesætte legen, så alle børn trives i legen, prøver nye roller og sociale kombinationer og har en positiv oplevelse af at være med i og bidrage til legen. Vi arbejder med relations grupper og differenceret pædagogik – vi har en såkaldt pædagogisk ”bagdør” i vores aktiviteter.

Kultur for samarbejde

I Gug Børnehave er vi et dynamisk og justerbart team, hvor refleksion og evaluering er fast indlagt i vores faglige organisering. Vi er ambitiøse, fejrer vores succes og sætter hele tiden barren en tand højere for vores arbejde. Vi har en stor opmærksomhed på, at alle i teamet er hinandens positive forudsætninger og vi arbejder på tværs af stuerne. Vi er ét hus og Alle børn er Alles børn.