Traditioner skaber fællesskab

Fastelavnsfest med udklædning, sjov og ballade

Fastelavnsfesten handler om hygge, leg og fællesskab. Vi synger fastelavnssange, leger og børn og voksne viser deres kostumer frem. Vi slår katten af tønden i grupper, hvor Sole og ministjerner er i to grupper og Stjernerne slår katten af tønden på Gug plejeboliger.

Værdierne respekt og tolerance indgår i samspillet i festlighederne. Vi italesætter udklædning og forskellighed på en positiv måde.

Omsorg og mod udtrykker vi gennem anerkendelse, hvis et barn ikke vil klædes ud, eller har brug for en voksen tæt på, idet dagen ser helt anderledes ud.

Påskehygge med gækkebreve og påskeharen kommer på besøg

Gækkebreve samt kreative aktiviteter med fokus på finmotorik prioriteres. Stuerne pyntes med børnenes kreationer, som stolt vises frem af børnene ved afhentning.

Plantedag i foråret

Børnene har besøg af familiemedlemmer, der medbringer frø, stauder mv. til udplantning i vores urtehave.

Afslutning for de kommende skolebørn med diplomer og diskotek

Fest, farver og disko præger børnenes afslutningsdag. Afslutningsfesten afholdes klokken 17-19, hvor børnene kommer glade og spændte på at deltage i festens forløb.

Relationer, sammenhold, sjov og ballade er nøgleord for denne aften, hvor vi får sagt farvel, overrækker diplom med bevidningsbrev for barnets børnehavetid.

Distrikt skolen er lige på den anden side af hegnet, så vi siger heldigvis kun på gensyn.

Sensommerfest for børn, søskende og forældre

Sensommerfesten planlægges af institutionsbestyrelsen og afholdes medio september. Her tager alle familier og det deltagende personale godt imod nye børn og forældre.

Familierne placeres i spisegrupper ud fra barnets årgang. Hermed skabes der rum for kontakt familierne imellem. Forældrene lærer barnets legekammerater og dets forældre at kende.

Hygge blandt forældre skabe inklusion og modvirke eksklusion. Det er lettere at tage kontakt og lave legeaftaler, når man har set hinanden og hygget sig sammen til sommerfesten.

Gensyn med gamle Stjerner

I uge 43/44 har vi besøg af tidligere børnehavebørn, der nu går i skole. Børnene kommer over middag og har deres eftermiddagsmad med. Her får børnene mulighed for at gense sin børnehave og gamle venner. Eftermiddagsmaden spiser børnene sammen med Stjernegruppen.

Juletraditioner i december er præget af hemmeligheder og forventningens glæde

Julehygge i vores børnehave er aktiviteter og kreationer, som minder os om julen. Vi starter julemåneden i fællesskab, hvor vi spiser æbleskiver sammen og denne måned forløber med diverse juleaktiviteter. Børnene medbringer en lille gave til en fællespakkekalender.

Pebernødder bages, , Stjernerne børn går Lucia og vi holder børnejulefrokost. Vi synger julesange og får besøg af drillenissen, som laver lidt sjov i hverdagen.

Kommende skolebørn besøger Gug Plejeboliger i december for at julehygge.