Aktiviteter med fokus på barnets læring

Aktiviteter og forløb afspejler tryghed og læring for det enkelte barn og børnegruppen

I planlægningen af aktiviteter og forløb, har vi stor opmærksomhed på barnets læring.

Faglige overvejelser:

• Barnets og børnegruppens nærmeste udviklingszone
  • Det enkelte barns behov for differentiering
  • Konstruktionslege bidrager til rum og retning forståelse
  • Former og størrelser bidrager til matematisk
  • Udvider ordforråd gennem et nuanceret sprog
  • Finmotorik - pincetgreb og blyantsgreb, øje-hånd koordination
  • Tal, bogstaver og rim bidrager til lydlig opmærksomhed, nysgerrighed og den sproglige udvikling
  • Relations arbejde i mindre grupper
  • Barnets motoriske udvikling styrkes gennem kropslige erfaringsdannelser, derfor inddrager vi bevægelse hvor det giver mening.

Didaktik præger i høj grad vores aktiviteter og forløb. Didaktik vil sige: planlægning, udførelse af aktivitet og evaluering her af.

Aktiviteten skal altid give mening for barnet. Dette motiverer til deltagelse og vi er opmærksomme på at vores deltagelse og engagement smitter af på børnene.

Positiv bekræftigelse giver motivation og modet til at prøve igen og igen.

Børneperspektivet inddrages, når vi følger børnegruppens interesser. Vi højner og udstråler engagement for et barns viden og nysgerrighed.